Przystanki „Św. Czesława” będą tzw. przystankami wiedeńskimi. Przy rynku Wildeckim — w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda — zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy. Na Wierzbięcicach na torowisku pojawi się trawa. To tylko niektóre z elementów planowanej przebudowy torowisk w tym rejonie. 

Na odcinku ponad 1 kilometra – od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego – przebudowane zostanie torowisko tramwajowe wraz z siecią trakcyjną, węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku, a także cały układ drogowy.

– Efektem tej inwestycji, oprócz odnowy infrastruktury technicznej, będzie poprawa efektywności komunikacji zbiorowej. Tramwaje pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej. Nie będą bowiem blokowane przez samochody. Dlatego zależy nam na tym, by zastosowane zostały rozwiązania trwałe i niedrogie w eksploatacji — mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Torowisko tramwajowe — poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki — zostanie wydzielone i odseparowane od jezdni. Dzięki zastosowanym technologiom będzie cichsze, w dużej mierze zielone i zaopatrzone w system nawadniający. Z kamienic zlokalizowanych wzdłuż odcinka, który przejdzie metamorfozę, znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe. Zostaną one zawieszone na nowych słupach. Planuje się również modernizację stacji prostownikowej „Pamiątkowa”.

Przystanki „Św. Czesława” zostaną wyniesione (tzw. wiedeńskie). Przy rynku Wildeckim — w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda — zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Ich zadaniem będzie uspokojenie ruchu samochodowego w miejscu wsiadania i wysiadania z tramwaju oraz zwiększenie powierzchni platformy — informują urzędnicy.

Przebudowa ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca w Poznaniu – wizualizacja Poznańskie Inwestycje Miejskie

Na realizację robót budowlanych wykonawca będzie miał maksymalnie 570 dni od podpisania umowy. W pierwszej kolejności maksymalnie po 330 dniach, ruch tramwajowy ma wrócić na przebudowaną wraz z węzłem rozjazdowym (Górna Wilda/Wierzbięcice) ul. Wierzbięcice.

– Podmioty, które będą chciały wziąć udział w przetargu, swoje oferty będą mogły złożyć do 27 marca. Wśród kryteriów ich oceny — oprócz kosztów — znajdą się również proponowane skrócenie terminów wykonania zamówienia, okres rękojmi, doświadczenie kierownika budowy oraz terminy płatności dla podwykonawców — mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich.