Plac Cyryla Ratajskiego przestaje być rondem a ścisłe centrum miasta staje się strefą zamieszkania. Tam pierwszeństwo będzie miał pieszy, a samochody powinny jeździć z prędkością 20km/h/. To tylko niektóre ze zmian jakie już czekają na kierowców poruszających się po ścisłym centrum Poznania. 

Okolice Starego Rynku

Na terenie ograniczonym ulicami Garbary, Zieloną, Lewandowskiej, Podgórną, Al. Marcinkowskiego i ul. Solną obowiązywać będzie Strefa zamieszkania. Pojazdy wjeżdżające na uliczki w rejonie Starego Rynku będą musiały poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/h. Parkowanie będzie możliwe tylko w wyznaczonych miejscach,. Piesi będą mieli pierwszeństwo w całej strefie i będą mogli przekraczać jezdnię w dowolnym miejscu, a nie tylko na wyznaczonych przejściach.

Rejon placu Wolności i Cyryla Ratajskiego

Zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu plac Cyryla Ratajskiego przestanie być rondem. Pierwszeństwo będą mieli wjeżdżający na plac z bocznych ulic. Kierowcy będą musieli jednak pamiętać, że nadjeżdżający tramwaj będzie tam miał zawsze pierwszeństwo nad innymi pojazdami. Ta zmiana ma zapewnić większą płynność przejazdów transportu publicznego w tym rejonie miasta i ujednolicić pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach na obszarze objętym Strefą Tempo 30.

Na pobliskiej ul. 3 Maja wyznaczone zostaną nowe koperty dla osób z niepełnosprawnościami (7 sztuk) oraz dla dostaw (3 sztuki). Rowerzyści zyskają stojaki rowerowe.

Na ul. Młyńskiej uporządkowane zostanie parkowanie. Na odcinku od ul. Nowowiejskiego do ul. Solnej zostanie ono przesunięte na jezdnię i będzie równoległe po obu stronach ulicy. Piesi zyskają szersze chodniki, a rowerzyści kontraruch rowerowy i stojaki.

Uprządkowanie parkowania nastąpi także na ulicach Libelta i Mielżyńskiego. Tam również samochody zostaną w całości lub w części usunięte z chodników na miejsca parkingowe na jezdni.

źródło : ZDM Poznań

Ulica Krakowska, Łąkowa i Kwiatowa

Dla bezpieczeństwa uczestników ruchu na ul. Krakowskiej zostaną zamontowane progi wyspowe przy dwóch przejściach dla pieszych. Dwukierunkowa droga rowerowa zostanie oddzielona od jezdni, a piesi zyskają nowe przejście w rejonie ul. Łąkowej.

Na samej ulicy Łąkowej zmieni się kierunek ruchu pojazdów i sposób parkowania samochodów. Zostanie wprowadzony jeden kierunek ruchu od ul. Krakowskiej w stronę ul. Strzeleckiej. Możliwy będzie wjazd z ul. Łąkowej w ul. Kwiatową. Miejsca parkingowe na ul. Łąkowej zostaną w większości wyznaczone na jezdni. Dzięki temu piesi odzyskają chodniki.

Ulica Kwiatowa, na odcinku od ul. Łąkowej do Rybaki, pozostanie jednokierunkowa, ale ruch odbywać się będzie w przeciwnym kierunki niż obecnie, czyli w stronę ul. Rybaki.

Śródka bez tranzytu

Mieszkańcy i rada osiedla wnioskowali o uspokojenie ruchu i ograniczenie przejazdów tranzytowych przez śródeckie uliczki. Wprowadzone pod koniec 2019 roku zmiany w organizacji ruchu na ul. Podwale były pierwszym krokiem w tym kierunku.

Nowa organizacja ruchu wprowadza na Śródce Strefę Tempo 30 i uniemożliwia tranzyt. Ulica Bydgoska będzie dwukierunkowa tylko na odcinku od ul. Podwale do Gdańskiej, a jednokierunkowa od ul. Wyszyńskiego do ul. Gdańskiej. Skrzyżowania na ul. Śródka, Ostrówek czy rynku Śródeckim będą równorzędne, a parkowanie zostanie uporządkowane. Rowerzyści będą mogli jeździć kontraruchem po ul. Bydgoskiej.

Zmiany w ramach Pakietu dla mobilności będą wprowadzane sukcesywnie od 28 września. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych nowa organizacja ruchu powinna być gotowa do końca października.