Wyobrażają sobie Państwo pierwszy lot z Lotniska Ławica? Wszystko odbyło się bardzo “po poznańsku” a jego inicjatorem były MTP. Chodziło o łatwe dotarcie uczestników na targi.

Pierwszy komercyjny lot związany jest z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. To one znajdują się w komitecie tworzącym Poznańskie Towarzystwo Lotnicze “Aero-Targ”.

Źródło: Cyfrowe Repozytorium Cyryl

Władze targów chciały, by uczestnicy łatwiej mogli dostawać się do stolicy Wielkopolski i dlatego wyłożyły pięć marek polskich na wypożyczenie czterech samolotów Junkers F13. Te dolnopłatowe samoloty mogły przewieźć czterech pasażerów.

Fot: Aeroklub Nowy Targ

Jednopłatowce startują z Poznania 10 maja 1921 roku i jest to pierwszy komercyjny lot w Polsce. Poznań otwiera więc historie komercyjnego lotnictwa naszego kraju.

Samoloty latały z Poznania na dwóch krajowych liniach Poznań-Warszawa-Poznań oraz Poznań-Gdańsk-Poznań.

Od roku 1925 flota maszyn poszerza się o samoloty typu Farman.

Firma lotnicza Aero, uruchomiła także pierwsze autobusowe połączenie na Lotnisko Ławica. Busy jeździły z Rynku Jeżyckiego na lotnisko.

Sytuacja zmienia się w styczniu 1929 roku. Wtedy lotniczy przewóz pasażerów, także na trasie Poznań-Warszawa, przejmuje nowa państwowa firma – Linie Lotnicze Lot. Co ciekawe, udziały w Locie ma także…Poznań (jak również Bydgoszcz i Śląsk).

Pięć lat później Lotnisko Ławica staje się lotniskiem międzynarodowym. Samoloty nie latają już jedynie na trasie Poznań-Warszawa. Linia zostaje wydłużona do Berlina.

Z historii poznańskiego lotniska możemy być z pewnością dumni. A to jak będzie się rozwijać, zależy także od nas. Od tego, czy będziemy wybierać podróże z naszego lotniska, czy będziemy pomagać rozwijać się lotniskom innych miast i latać z nich.

Powyższy materiał jest ARTYKUŁEM SPONSOROWANYM przez  Port Lotniczy Poznań-Ławica sp. z o.o. im. Henryka Wieniawskiego

DÓŁ ART