Miasto ogłosiło wyniki konkursu na wykonanie koncepcji architektonicznej kładki Berdychowskiej nad Wartą i Cybiną, która ma połączyć Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. Wygrała praca, którą stworzył zespół autorski pod przewodnictwem ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego.

W uzasadnieniu jury podkreśla, że I nagroda została przyznana “za szczególną atrakcyjność, oryginalność formy oraz funkcjonalność rozwiązań kładki /przeprawy wraz z uwzględnieniem jej połączenia z otoczeniem. Formułowanie zadania projektowego wyróżnia kształtowanie formy ze względu na jej lekkość, prostotę, harmonię, ażurowość, transparentność  na prawach szczególnej kreacji miejsca i przestrzeni w odniesieniu do połączenia przeciwległych biegów rzeki”.

“Kładka została zaprojektowana jako zawieszenie nad lustrem wody dwóch naprężonych, smukłych wstęg mających za zadanie spiąć dwa brzegi Warty włączając szczególne miejsce jakim jest cypel Ostrowa Tumskiego rozdzielający jej brzeg – tak by nie naruszyć, a zarazem podkreślić pejzaż Miasta zwracając szczególna uwagę na Katedrę”.

– Na ten projekt należ patrzeć z punktu widzenia całościowych działań miasta w zakresie powrotu nad rzekę. Chcemy, żeby Poznań, jego mieszkańcy, ale również turyści, mieli poczucie, że Warta nie jest ciałem obcym. To jest część naszego miasta, przy którym Poznań się budował i rozwijał. Mam nadzieję, że kładka będzie również jednym z takich ciał – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta, cytowany przez portal poznan.pl

Kładka stanowić będzie połączenie komunikacyjne rejonu Kampusu Politechniki Poznańskiej, czyli tzw. Berdychowa, z południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią Poznania w rejonie Chwaliszewa. Ułatwi też przedostanie się z okolic Malty na Stary Rynek.

Kładka będzie zupełnie nową konstrukcją. Pierwotnie planowano wykorzystanie przęseł ze starego mostu kolejowego na Starołęce. Zrezygnowano jednak z tego, ponieważ PKP PLK domagało się od Miasta, w zamian za przekazanie przęseł, zwrócenia kosztów związanych z ich magazynowaniem i konserwacją – około 2 mln zł.

Prace związane z budową kładki powinny ruszyć w 2019 roku. Za dwa lata most pieszo-rowerowy będzie gotowy do użytku.

 

kontakt