Od kilku tygodni Poznań żyje historią zabytkowej kamienicy, która przez długi czas spokojnie stała w szeregu zabudowań na ulicy Roosevelta. W piątek 13 września jednak stwierdzono zawalenie się stropu budynku wraz z wybrzuszeniem ściany. Te dwie informacje skłoniły władze miasta do wydania nakazu natychmiastowej rozbiórki, przez co część centrum zostało zablokowane zarówno dla pieszych, jak i samochodów i tramwajów.
Kamienica przy ul. Roosevelta 8 w Poznaniu – historia
Jak podaje oficjalna strona miasta na Facebooku, władze już od dłuższego czasu nie mogły doprosić się o remont lub decyzję o wyburzeniu ze strony właścicieli, którzy kupili kamienicę 19 lat temu. Wtedy był to jeszcze dobrze prosperujący budynek, zamieszkany i tętniący życiem, ponieważ w piwnicach znajdował się lokal gastronomiczny. Pięknie zdobiona fasada – wraz z resztą budynków w tym samym stylu – uświetniała główną ulicę miasta, którą przebiegają ważne węzły komunikacyjne miasta.
W 2009 roku właściciele otrzymali pozwolenie od Miejskiego Konserwatora Zabytków na generalny remont i adaptację kamienicy, by wykorzystać piękne wnętrza i przekształcić budynek w hotel z restauracją. Żadne działania nie zostały jednak podjęte w tym kierunku.
W kolejnych latach stan budynku zaczął się pogarszać i choć właściciele występowali do miasta o pozwolenie na rozbiórkę, nie jest to łatwe w przypadku zabytków wpisanych do rejestru. Może to zrobić jedynie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który po zapoznaniu się ze sprawą odmówił wydania takiego nakazu. Jego argumentem był fakt, że budynek nadal posiada walory architektoniczne i zabytkowe.
Od 2020 roku Miejski Konserwator Zabytków uważnie śledził to, co działo się na ulicy Roosevelta 8. Kamienica nadal pozostawała niezabezpieczona, a jej stan coraz bardziej się pogarszał. Choć właściciele otrzymali nakaz dokonania prac ochronnych na budynku, nie ustosunkowali się do niego. Musieli również zapłacić nałożoną na nich z tego powodu karę.
Brak zabezpieczenia kamienicy doprowadził do tego, iż nie nadawała się ona dłużej do użytku. Właścicielom postawiono też zarzuty popełnienia przestępstwa polegającego na nieutrzymaniu zabytku oraz jego otoczenia w jak najlepszym stanie. Warto dodać, że choć kamienica była do tej pory wpisana do rejestru miejskiego, odpowiedzialność za opiekę nad nią spoczywała na właścicielach, choć mogli oni korzystać z miejskich funduszy, tak jak działo się to w przypadku reszty kamienic na ul. Roosevelta. Jak możemy przeczytać na stronie internetowej miasta, nigdy nie zgłosili się po żadne dofinansowanie na remont budynku.
Kamienica przy ul. Roosevelta 8 w Poznaniu – zamknięcie ulicy i zmiany w komunikacji miejskiej
13 września 2024 roku zgłoszono zawalenie się stropu kamienicy przy ul. Roosevelta 8 oraz napuchnięcie jednej ze ścian. W wyniku tego okoliczna ludność została ewakuowana, a 16 września Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego zadecydował o nakazie natychmiastowej rozbiórki budynku. Przez prowadzone prace w obrębie ulicy ruch na odcinku od przystanku Poznańska do Mostu Teatralnego został zamknięty, a wiele linii autobusowych i tramwajowych kursuje ze zmianami.
Winogrady i Piątkowo
Od 17 września mieszkańcy Poznania muszą poruszać się po mieście, jednocześnie nie korzystając z bardzo ważnego odcinka komunikacyjnego – to oznacza z kolei, że ruch tramwajowy w kierunku Winograd i Piątkowskiej został całkowicie wstrzymany. Zamiast tego kursują autobusy linii za tramwaj „T3”. Miasto dba o to, by kolejne kursy odbywały się co kilka minut, szczególnie w godzinach, gdy trzeba dostać się do pracy i do szkoły. Do autobusów linii „T3” można wsiąść na przystankach:
PIĄTKOWSKA – Solidarności – Witosa – Wojska Polskiego – Maczka – Piątkowska – Słowiańska – Murawa – Serbska – Naramowicka – WILCZAK – Słowiańska – Piątkowska – Maczka – Wojska Polskiego – Witosa – Solidarności – PIĄTKOWSKA
Godziny odjazdów wyświetlają się na tablicach informacyjnych przystanków oraz są dostępne np. w aplikacji Jakdojade.
Jednocześnie trasa autobusu „T3” umożliwia wygodne przesiadki do PST, które w obliczu zamknięcia Teatralki będzie dobrym wyborem, by szybko dostać się do centrum.
Linia nr 7 została przekierowana na nową trasę: OGRODY – … – pl. Ratajskiego – Mielżyńskiego – Gwarna – Św. Marcin – rondo Kaponiera – Roosevelta – MOST TEATRALNY – Fredry – … – OGRODY
Linia nr 9 również została przekierowana na nową trasę: DĘBIEC PKM – … – Fredry – MOST TEATRALNY – Roosevelta– rondo Kaponiera – Święty Marcin – Al. Marcinkowskiego – … – DĘBIEC PKM
Linia nr 11: UNII LUBELSKIEJ – rondo Żegrze – rondo Starołęka – Hetmańska – Głogowska – Dworzec Zachodni – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
W celu wzmocnienia komunikacji w rejonie Winograd od poniedziałku 16 września zmienione także zostały trasy linii autobusowych nr: 169, 171, 176 i 183.
Linia 169: OS. KOPERNIKA – … – Przepadek – Winogrady – Murawa – Lechicka – … – OS. SOBIESKIEGO
Linia 171: OS. DĘBINA – … – Przepadek – Winogrady – Murawa – OS. WICHROWE WZGÓRZE
Linia 176: W celu wzmocnienia komunikacji autobusowej z Wilczaka w kierunku centrum w godzinach porannego i popołudniowego szczytu autobusy kursują wydłużoną trasą przez Szelągowską i Serbską. Te autobusy rozpoczynają trasę na przystanku Garbary PKM, a nie na stanowisku dworca.
Linia nr 183: Zmieniona trasa w celu wzmocnienia komunikacji autobusowej z Wilczaka w kierunku centrum: RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Garbary – Szelągowska – Naramowicka – Serbska – … – SZARYCH SZEREGÓW
Naramowice
Podobnie jak w przypadku Winograd i Piątkowa, dostęp do Naramowic został utrudniony. Linie 3 i 10 nie kursują już do przystanku Błażeja – zostały skierowane do innych pętli, by omijać zamkniętą ulicę:
Linia nr 3 kursuje skróconą trasą: UNII LUBELSKIEJ – … – Fredry – MOST TEATRALNY (w kierunku Kaponiery) – rondo Kaponiera – … – UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 10 porusza się po trasie PST: DĘBIEC PKM – … – Most Dworcowy – Głogowska – Dworzec Zachodni PST – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Naramowic zostali bez żadnego tramwaju. Od przystanku Błażeja do Wilczaka kursuje linia wahadłowa 93. Dzięki temu z łatwością można się przesiąść do autobusów kierujących się na Rondo Rataje, (190, 911 na Serbskiej lub Wilczaku) Rondo Śródka (167, 183, 185 (na Serbskiej lub Wilczaku), trasę PST na Alejach Solidarności (183, 322 na Serbskiej). Jak przeczytamy na stronie ZTM Poznań – częstotliwość kursów na linii 93 wynosi od 5 minut w godzinach szczytu do 10 minut w godzinach wieczornych.
Pozostałe zmiany
W obrębie pętli Budziszyńska również nastąpiły zmiany w funkcjonowaniu tramwajów. Dotyczy to linii nr 15: OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Dworzec Zachodni – Głogowska – Roosevelta – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA
Z kolei linia nr 16 kursuje przez przystanki: OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Dworzec Zachodni – Głogowska – Roosevelta – Most Teatralny – … – FRANOWO.
Linia nr 19 została zawieszona, ponieważ jej kursy wykonuje teraz linia nr 9.
Zmiany linii nocnych od 16 września w Poznaniu
Trasy linii nocnych również uległy zmianie.
Linia 202: OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Dworzec Zachodni – Głogowska – Roosevelta – Most Teatralny – … – FRANOWO
Linie nr 213 i 223 w kierunku Dębca PKM i Kaczej funkcjonują na trasie zmienionej: ZIELINIEC/MOGILEŃSKA – … – al. Niepodległości – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – … – DĘBIEC PKM/KACZA
Linia 214 w kierunku Junikowa kursuje przez przystanki: RADOJEWO/BORANTA – … – Solna – al. Niepodległości – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – … – … JUNIKOWO PKM/MALWOWA/PLEWISKA
Linia 224 w kierunku Junikowa: RADOJEWO/BORANTA – … – Solna – al. Niepodległości – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – … – … JUNIKOWO PKM/MALWOWA/PLEWISKA
Linia 215 w kierunku os. Dębina, Lubonia i Wir kursuje przez przystanki: OS. SOBIESKIEGO – … – al. Niepodległości – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – … – OS. DĘBINA/LUBOŃ/WIRY
Linia 218 w kierunku Franowa została skierowana na trasę: OS. SOBIESKIEGO – … – Pułaskiego – Nowowiejskiego – al. Niepodległości – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – … – FRANOWO
Zamknięcie ul. Roosevelta w Poznaniu – jak długo potrwa?
Nie wiadomo dokładnie, jak długo mieszkańcy Poznania będą musieli obyć się bez jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w mieście. Oficjalnie 19 września ruszył proces rozbiórki kamienicy, ale nie ma on z góry nadanego terminu. Należy pamiętać, że to zabytkowy, zaniedbany budynek, w dodatku umieszczony między dwoma kolejnymi zabytkowymi budowlami. Prace mogą się więc wydłużać ze względu na ryzyko, jakie niesie położenie.
Wszystkie zmiany są dostępne na elektronicznych tablicach na przystankach, w aplikacji Jakdojade oraz na stronach ZTM i MPK Poznań.