22 stycznia do Poznania przyjechał pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Moderus Gamma. To początek odbioru dużego zamówienia z Modertrans, które ma podnieść komfort korzystania z komunikacji miejskiej w Poznaniu i stanowić element wygaszania bimb typu 105, czyli najstarszych pojazdów jeżdżących obecnie po mieście. Sprawdź, jak przebiegało całe wydarzenie w zajezdni Franowo i kiedy możemy się spodziewać kolejnych transportów.
Tramwaje Poznań – wielkie zamówienie od Modertrans dla miasta
Wiadomość o zakupie 30 nowych pojazdów została przekazana mediom w kwietniu 2023 roku. Wtedy plany zakładały odbiór tylko 10 tramwajów, jednak na początku tego roku miasto dostało zawrotne dofinansowanie w kwocie ponad 215 mln złotych od Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański MPK zdobył w organizowanym przez nich konkursie największą liczbę punktów, dzięki czemu mógł powiększyć projekt do 30 tramwajów. W sumie, jak podaje portal poznan.pl, na zakup nowoczesnej floty wydano prawie 814 mln zł.
Tak ogromne zakupy są podyktowane silną potrzebą wyposażenia poznańskiego MPK w pojazdy częściowo lub w pełni niskopodłogowe, aby mogły z niego korzystać osoby z niepełnosprawnościami i podróżujące z wózkiem. Ułatwi to też podróżowanie po mieście wszystkim innym pasażerom (np. z bagażami). Ponadto wprowadzenie kolejnych niskopodłogowych i do tego dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 AC BD umożliwi przewoźnikowi wygaszenie najstarszych w flocie tramwajów 105N, które do tej pory kursują na regularnych liniach.
@poznanskitramwajarz Konstal 105NaDK Jedyny Taki Tramwaj w Poznaniu #tram #tramwaj #tramwaje #tramway #tramvaj #poznań #mpkpoznań #konstal105nadk #poznańmiastodoznań #dc #dlaciebie #foryou #fyp @Pan_Bogaj ♬ Substitution (feat. Julian Perretta) – Purple Disco Machine & Kungs
Kontrowersje wokół starych tramwajów w Poznaniu
Zakup nowych pojazdów nie jest jedynym sposobem usprawnienia komunikacji miejskiej i wyparcia najstarszych Konstali 105N. Miasto bowiem podpisało umowę kupna 24 używanych dwukierunkowych tramwajów z Bonn (Niemcy), które po dostosowaniu do poznańskich torów wyjadą na ulice. Będą to niskopodłogowe (w 70%) i dwukierunkowe NGT6D (nazywane również R1.1). Choć formalnie miasto chce przyjąć 24 pojazdy, może odmówić przekazania takich, które są uszkodzone lub powypadkowe.
Wiadomość o kupnie tramwajów z Bonn wywołała wśród poznaniaków zdumienie. Choć wszyscy przyznają, że niskopodłogowa flota jest dużo wygodniejsza od wysłużonych wysokopodłogowych wagonów, to jednak flota z Bonn liczy już sobie ponad trzydzieści lat (rok produkcji 1994). Miasto zapewnia, że tramwaje przejdą gruntowny remont i zostaną dostosowane do potrzeb podróży. Pomysł odkupienia taboru z Niemiec ratusz zaczerpnął od innych miast w Polsce, które postąpiły tak samo, zwłaszcza że umowa została podpisana jeszcze w poprzednim roku, czyniąc cenę bardzo atrakcyjną.
Ile tramwajów jest w Poznaniu?
Według informacji ze strony poznan.pl obecnie MPK Poznań posiada niemal 230 tramwajów, z czego 33 z nich są dwukierunkowe i wykorzystuje się je m.in. do obsługi trasy na Naramowice oraz na tzw. liniach wahadłowych uruchamianych w trakcie remontów. Dzięki zamówieniu z Modertrans i zakupieniu tramwajów z Bonn w sumie dwukierunkowych pojazdów w Poznaniu będzie ponad 80 (a licząc wszystkie – 284).
W poznański tabor wchodzą tramwaje:
- Moderus Alfa – wysokopodłogowy pojazd bez miejsca dla osoby z niepełnosprawnością,
- Moderus Beta – częściowo niskopodłogowy tramwaj, kursujący często na linii numer 10,
- Moderus Gamma –niskopodłogowy tramwaj, funkcjonujący w Poznaniu w trzech wariantach kolorystycznych i z niewielkimi zmianami (w tym jeden niebieski i jeden tramwaj krótki),
- Siemens Combino – niskopodłogowy, obsługujący często linię PST i zamieniający się w „świąteczną bimbę”
- HCP Tatra – tramwaj mający 67% niskiej podłogi, widywany na Ratajach,
- Konstal 105N – w Poznaniu funkcjonują jeszcze 3 tramwaje tego modelu, które mają zostać wyparte przez nowe pojazdy,
- Duewag GT8ZR – widywany często na liniach 7 i 10 zaokrąglony, wysokopodłogowy tramwaj.
Kiedy będzie można pojechać nowym tramwajem w Poznaniu?
Proces przystosowywania tramwajów do poznańskich torowisk potrwa kilka miesięcy. W tym czasie przeprowadza się ostatnie szlify przed wypuszczeniem pojazdu w drogę, w tym „wpinanie go” do wewnętrznego systemu MPK. Dzięki temu tramwaj będzie wyświetlał kolejne przystanki oraz inne informacje dla pasażerów. Znacznie więcej pracy zajmie jednak przygotowanie pojazdów z Bonn, które wymagają gruntownego remontu i dopracowania do potrzeb MPK. Na szczęście dzięki temu, że pojazdy będą przyjeżdżać do miasta sukcesywnie, ich liczba na poznańskich ulicach będzie się zwiększać.
Źródła: poznan.pl, oficjalny fanpage Miasta Poznania na Facebooku